Wat moet je als werkgever doen als werknemer aangeeft (vermoeidheids- of gezondheids)klachten te hebben maar zich nog niet heeft ziekgemeld?
15 februari 2024
Uit een recent gepubliceerde uitspraak van de kantonrechter Breda volgt maar weer eens de zorgplicht die een werkgever heeft voor een werknemer die aangeeft met klachten te kampen. Wat speelde er? Een medewerker had een contract van 38 uur per week. Op enig moment wordt in overleg de uren die de medewerker minder werkt, als onbetaald verlof wordt gezien.
Uit een gespreksverslag blijkt dat er gezondheidsproblemen zijn en dat het op dat moment niet goed gaat met de medewerker. Er is sprake van vermoeidheidsklachten (die niet afnemen). Verder volgt uit het gespreksverslag dat de medewerker heeft aangegeven zich graag gedeeltelijk ziek te willen melden. De werkgever heeft in reactie hierop aangegeven advies bij de ‘arbo-arts’ te willen inwinnen. In de praktijk wordt echter eerst nog ‘gewoon’ doorgewerkt in een aangepast rooster.
Uiteindelijk volgt een gesprek bij de arbodienst en naar aanleiding daarvan wordt de medewerker vanaf 1 augustus 2023 arbeidsongeschikt gemeld.
In het geschil staat vervolgens de vraag centraal of de medewerker aanspraak kan maken op loon vanaf 1 maart 2023 nu dat slechts ten dele is uitbetaald. De kantonrechter onderscheidt hierbij de periode vóór en vanaf 1 augustus 2023. Vanaf 1 augustus 2023 is het makkelijk. De medewerker heeft aanspraak op betaling van loon bij arbeidsongeschiktheid. Voor de periode vóór 1 augustus 2023 bestaat discussie. De medewerker vindt dat zij zich had ziekgemeld. De werkgever vindt dat ze zich niet ziek heeft gemeld, maar dat in overleg met haar tot een vermindering van het bepaald aantal uren is gekomen. De rest zou onbetaald verlof zijn geweest.
Uit de stukken – waaronder Whatsappberichten – blijkt dat vanaf 14 maart 2023 herhaaldelijk overleg is geweest, waarbij de werkgever vroeg hoe het met de medewerker ging, haar ook rust heeft aanbevolen en waarbij de medewerker verschillende keren aangegeven heeft dat zij moe dan wel een beetje moe was. Ook heeft de medewerker hierbij aangegeven dat zij naar een psycholoog gaat. Uit gespreksverslagen komen citaten als bijvoorbeeld “voortgang en eventueel herstel van gezondheidsklachten”, “daarnaast ben je nog steeds erg moe”, “de vermoeidheid verbetert niet volgens jou”, “wij vroegen jou of je voldoende rust neemt hetgeen je ook aangeeft te doen” en een passage waarin wordt gesteld dat de medewerker zich “nu” graag gedeeltelijk ziek meldt.
Dit geeft volgens de kantonrechter een indicatie dat arbeidsongeschiktheid in de periode van maart tot 1 augustus 2023 niet kan worden uitgesloten.
Ook al zou de medewerker niet hebben aangegeven, dat zij ziek was en dat zij ziek gemeld wenste te worden, dan had het nog op de weg van werkgever, als goed werkgever, gelegen om gezien die indicaties over te gaan tot een ziekmelding, althans advies in te winnen bij de betreffende arbodienst. Doe je dat als werkgever niet? Dan loop je aanzienlijke kans dat je het loon moet betalen over de periode dat de medewerker niet heeft gewerkt. In dit geval met de wettelijke verhoging van 50% en proceskosten. Je moet een medewerker die aangeeft klachten te hebben dus serieus nemen en tijdig advies inwinnen bij de arbodienst.
Gepubliceerd op LinkedIn, 15 februari 2024