Skip to main content

Te lang wachten met klagen?!

18 november 2020

Een overeenkomst moet deugdelijk worden nagekomen. Als je producten of diensten levert, dan mogen deze niet gebrekkig zijn. Is een product of dienst toch gebrekkig, dan kan de koper of afnemer actie ondernemen. Bijvoorbeeld: nakoming vorderen, schadevergoeding eisen of de overeenkomst ontbinden. Wat als de koper of afnemer een lange tijd niets van zich laat horen en pas laat over een gebrek klaagt? Kan dan nog steeds met succes actie worden ondernomen?

In de wet is geregeld dat er tijdig (binnen ‘bekwame tijd’) over een gebrek moet worden geklaagd. Deze klaagtermijn gaat lopen zodra iemand het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Wordt hiermee te lang gewacht, dan kan er niet meer met succes actie worden ondernomen. Een verkoper of dienstverlener wordt hierdoor beschermd tegen te late en daardoor moeilijk te betwisten klachten. Het is afhankelijk van de omstandigheden van het geval of iemand tijdig heeft geklaagd.

Onlangs heeft de rechtbank Limburg (ECLI:NL:RBLIM:2020:8069) hierover een uitspraak gedaan. Kort gezegd, ging het om een reparatie van een motorblok, die gebrekkig zou zijn uitgevoerd. Er werd vervolgens schadevergoeding gevorderd. Er zat echter één jaar tussen de uitgevoerde reparaties en de eerste keer dat er werd geklaagd. De rechter vond deze periode te lang. Ook kon niet goed worden uitgelegd waarom over het gebrek niet eerder kon worden geklaagd. De schadevergoeding werd daarom afgewezen.

Er moet dus tijdig worden geklaagd.

Gepubliceerd op LinkedIn: 18 november 2020

 

Nieuws & Kennis

AlgemeenWorkshops en opleidingen
28 augustus 2024

LUSTRUM – WVO EVENT 10 oktober 2024!

JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEHoud deze pagina in de gaten, nadere informatie volgt.
AlgemeenArbeidsrechtSamantha Kranenburg
6 september 2024

Dilemma Vrijdag 😎

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVE𝐎𝐩 31 𝐦𝐚𝐚𝐫𝐭 𝐢𝐬 𝐝𝐞 𝐥𝐚𝐚𝐭𝐬𝐭𝐞 𝐝𝐚𝐠 𝐯𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐩𝐫𝐨𝐞𝐟𝐭𝐢𝐣𝐝. 𝐃𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐠𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐬𝐭𝐮𝐮𝐫𝐭 𝐨𝐩 10 𝐦𝐚𝐚𝐫𝐭 𝐞𝐞𝐧 𝐞-𝐦𝐚𝐢𝐥 𝐰𝐚𝐚𝐫𝐢𝐧 𝐬𝐭𝐚𝐚𝐭…
AlgemeenArbeidsrechtMehtap Melo-KocyigitZiekte en verzuim
5 september 2024

Ben je als werkgever aansprakelijk voor burn-out klachten van je werknemer?

JTNDaDMlMjBzdHlsZSUzRCUyMmNvbG9yJTNBJTIwJTIzMDA4YzliJTNCJTIyJTNFJTVCcG9zdF9wdWJsaXNoZWQlNUQlM0MlMkZoMyUzRQ==JTVCc2hvd3NjYXRzJTVEBurn-out klachten komen helaas steeds vaker voor en kunnen leiden tot langdurige uitval van werknemers. Wat gebeurt er wanneer een…