Re-integreren na 2 jaar ziekte
19 april 2021
Bij re-integratie van een zieke werknemer gaat het meestal om de re-integratie gedurende de eerste 2 jaar. Dat is immers de periode waarin de werkgever verplicht (een deel van) het loon van de werknemer moet doorbetalen. Na die 2 jaar blijft de werkgever echter wel verplicht om de werknemer te blijven re-integreren zolang de arbeidsovereenkomst tussen partijen nog bestaat. Een werkgever is immers tijdens de hele duur van het dienstverband verantwoordelijk voor de re-integratie van de zieke werknemer.
Wij zagen eerder deze maand dat de Rechtbank Overijssel oordeelde dat als de werknemer na 104 weken opnieuw uitvalt er in beginsel geen recht meer bestaat op loon. Dat is anders als er sprake is van ‘nieuw bedongen arbeid’ of als de werknemer erop mocht vertrouwen dat het passende werk zijn nieuw bedongen arbeid is geworden. Bij de rechtbank Amsterdam was een kwestie aan de orde waarbij de werknemer zich op enig moment 2 jaar ziekte weer meldde en aangaf weer in staat te zijn om passende arbeid te verrichten. In die kwestie oordeelde de rechter dat de werkgever verplicht is om dan zo spoedig mogelijk te onderzoeken of er binnen zijn organisatie passend werk voorhanden is. Passende arbeid kan het eigen werk zijn voor minder uren per week/dag, maar ook wel een aangepast takenpakket of zelfs ander passend werk. De werkgever is dan het loon verschuldigd dat past bij het werk waartoe de werknemer in staat had moeten worden gesteld.
Mocht u als werkgever een dienstverband laten voortbestaan na 104 weken arbeidsongeschiktheid, dan is het goed om te weten welke verplichtingen u nog heeft. Vanzelfsprekend kunt u contact opnemen met onze specialisten als u hier vragen over heeft.
Bron: Rechtbank Amsterdam 30 maart 2021, ECLI:NL:RBAMS:2021:1830
Gepubliceerd op LinkedIn op 19 april 2021