Het regeerprogramma van het kabinet-Schoof: wat zijn de plannen voor de arbeidsmarkt en het arbeidsrecht?
19 september 2024
Afgelopen vrijdag presenteerde het kabinet-Schoof het regeerprogramma. Dit document is een uitwerking van het hoofdlijnenakkoord dat coalitiegenoten PVV, VVD, NSC en BBB op 16 mei jl. openbaar hebben gemaakt. In het regeerprogramma zijn ook plannen opgenomen die betrekking hebben op de arbeidsmarkt en op het gebied van het arbeidsrecht. Hieronder volgt een (kort) overzicht van deze plannen.
Arbeidsmarkt
In het regeerprogramma staat dat het kabinet mensen helpt om mee te doen op de arbeidsmarkt. Werk is de basis van bestaanszekerheid. Het kabinet wil ervoor zorgen dat wie kán, aan een baan komt of meer uren gaat werken. Ook wil het kabinet dat meer mensen een vaste baan krijgen en komt met een wetsvoorstel voor meer werkzekerheid voor flexwerkers met maatregelen om uitzendkrachten, oproepkrachten en tijdelijke werknemers beter te beschermen.
Ook wordt de wetsbehandeling van de Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (VBAR) voortgezet, zodat straks duidelijker wordt of iemand als werknemer of als zelfstandige werkt. Om zelfstandigen beter te beschermen tegen verlies van inkomen in geval van langdurige arbeidsongeschiktheid en een gelijker speelveld tussen werkenden te bevorderen, komt er een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen. Ook gaat de Belastingdienst weer handhaven op de kwalificatie van de arbeidsrelatie voor de loonheffingen om schijnzelfstandigheid te bestrijden.
Verder wil het kabinet de arbeidsmarktkrapte aanpakken door:
- de kwaliteit van het werk te verhogen door een eerlijk loon en goede arbeidsomstandigheden;
- het versterken van de economie door keuzes te maken om bepaald soort werk te stimuleren;
- de productiviteit te verhogen, bijvoorbeeld door inzet van AI;
- het vergroten van duurzame arbeidsmarktparticipatie door onbenut arbeidspotentieel aan te spreken, het ziekteverzuim terug te dringen en door maatregelen te nemen om de arbeidsduur van de werkenden te vergroten;
- het verbeteren van de match tussen werkzoekenden en werkgevers.
Maatregelen voor werkgevers
Het kabinet wil het mogelijk maken dat kleine en middelgrote werkgevers onder voorwaarden straks na één jaar ziekte van de werknemer de re-integratie volledig kunnen richten op het vinden van een werkplek bij een andere werkgever. Daarnaast werkt het kabinet aan een regeling waarmee de werkgevers hun werknemers kunnen behouden tijdens een crisis buiten het reguliere ondernemersrisico. Ze kunnen de werknemers dan tijdelijk herplaatsen of minder laten werken en bij dat laatste een loonsubsidie aanvragen. Ook wil het kabinet de dienstverlening over werk en scholing in een arbeidsmarktregio in één loket samenbrengen: het Werkcentrum.
Lastenverlichting op arbeid
Het kabinet wil dat de werkende middeninkomens er op vooruit gaan, de marginale druk verlagen en het belastingstelsel begrijpelijker maken. Daarom wordt een extra tarief in de inkomstenbelasting geïntroduceerd, gecombineerd met een verlaging van het tarief in de eerste schijf. Het kabinet financiert deze lastenverlichting deels door het verlagen van de algemene heffingskorting.
Arbeidsmigratie
Het kabinet wil de arbeidsmigratie beperken tot die migratie die echt meerwaarde heeft voor ons land. De uitwassen en het misbruik van arbeidsmigranten gaat het kabinet streng aanpakken door middel van de volgende maatregelen:
- de aanbevelingen van het Aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten (‘rapport Roemer’) worden onverminderd voortgezet;
- de malafide uitzendconstructies worden aan banden gelegd, onder andere met een toelatingsstelsel voor uitzendbureaus (Wtta) en de uitbreiding van de Nederlandse Arbeidsinspectie;
- het kabinet start op korte termijn een technische verkenning naar de mogelijkheid om op sectoraal niveau het inlenen van arbeidskrachten te verbieden of een verplichting op te nemen om een minimaal percentage arbeidskrachten in eigen dienst te nemen;
- ook wordt ingezet om flexwerkers meer werk- en inkomenszekerheid te bieden conform het arbeidsmarktpakket. Daarnaast stelt het kabinet maatregelen voor om de tijdelijkheid van terbeschikkingstelling van arbeidskrachten bij dezelfde inlener te waarborgen;
- de werkgevers moeten meer verantwoordelijkheid nemen in de taalscholing van arbeidsmigranten;
- de Nederlandse Arbeidsinspectie houdt risicogericht toezicht, waarbij bijzondere aandacht is voor de werkenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt, zoals arbeidsmigranten die werkzaam zijn in laagbetaalde banen;
- het kabinet onderzoekt de mogelijkheden waarop de werkgevers en gemeenten afspraken maken over kortdurende of tijdelijke huisvesting en voorzieningen voor hun werknemers. Hierbij past dat de werkgevers van arbeidsmigranten verantwoordelijk worden voor overlast en kosten die kunnen ontstaan wanneer de arbeidsmigranten geen reguliere huisvesting hebben, zoals kortdurende of tijdelijke huisvesting;
- de werkgevers van de arbeidsmigranten moeten afspraken maken met gemeenten over waar hun tijdelijke werknemers worden gehuisvest. Het wordt bevorderd dat medeoverheden meer ruimte laten voor huisvesting op het eigen terrein van de werkgever;
- het kabinet onderzoekt of de kwalificatie-eisen van de kennismigrantenregeling kunnen worden aangescherpt en/of verhoogd.
Voor het gehele regeerprogramma verwijs ik naar de volgende link:
https://open.overheid.nl/documenten/ronl-f525d4046079b0beabc6f897f79045ccf2246e08/pdf
Gepubliceerd op LinkedIn, 19 september 2024