Wat is op dit moment de loondoorbetalingtermijn voor arbeidsongeschikte AOW-gerechtigde werknemers?
1 november 2021
Voor een AOW-gerechtigde werknemer geldt een afwijkende periode voor loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid. In de wet staat een termijn van zes weken, maar op dit moment geldt nog een termijn van 13 weken. Hoe zit dit nu en is er zicht op verandering?
Artikel 7:629 BW regelt het recht op loon tijdens arbeidsongeschiktheid. Voor een arbeidsongeschikte AOW-gerechtigde werknemer geldt op grond van artikel 7:629 lid 2 BW een afwijkende periode voor loondoorbetaling tijdens arbeidsongeschiktheid, namelijk zes weken (in plaats van 104 weken). Echter, de in deze bepaling genoemde termijn van zes weken treedt pas in werking op een bij Koninklijk Besluit te bepalen tijdstip. Tot dat moment geldt krachtens overgangsrecht een termijn van 13 weken.
Het was de bedoeling dat het hiervoor genoemde Koninklijke Besluit in werking zou treden per 1 april 2021. De impact op de uitvoering van de Ziektewet bleek echter groter dan eerst gedacht. In een kamerbrief eerder dit jaar schreef minister Koolmees hierover: “Het in de Ziektewet geregelde overgangsregime voor het terugbrengen van het recht op ziekengeld van AOW-gerechtigden van 13 weken naar 6 weken voor op dat moment bestaande ziektegevallen wijkt af van het normale proces voor een Ziektewetuitkering. Dit is voor UWV niet uitvoerbaar. De invoering van het besluit met een goed uitvoerbaar overgangsregime vraagt daarnaast ook om functionele aanpassingen in het systeem van de ziektewet. In verband met de benodigde voorbereidingstijd en de volle releaseplanning in 2021 kan dit niet voor 1 januari 2022.“
Het is afwachten wanneer de nu al in de wet genoemde, maar nog niet geldende, termijn van zes weken loonbetaling bij arbeidsongeschikte AOW-gerechtigde werknemers wel gaat gelden. We houden u op de hoogte.
Gepubliceerd op LinkedIn, 1 november 2021