Te lang wachten met klagen?!
18 november 2020
Een overeenkomst moet deugdelijk worden nagekomen. Als je producten of diensten levert, dan mogen deze niet gebrekkig zijn. Is een product of dienst toch gebrekkig, dan kan de koper of afnemer actie ondernemen. Bijvoorbeeld: nakoming vorderen, schadevergoeding eisen of de overeenkomst ontbinden. Wat als de koper of afnemer een lange tijd niets van zich laat horen en pas laat over een gebrek klaagt? Kan dan nog steeds met succes actie worden ondernomen?
In de wet is geregeld dat er tijdig (binnen ‘bekwame tijd’) over een gebrek moet worden geklaagd. Deze klaagtermijn gaat lopen zodra iemand het gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijs had moeten ontdekken. Wordt hiermee te lang gewacht, dan kan er niet meer met succes actie worden ondernomen. Een verkoper of dienstverlener wordt hierdoor beschermd tegen te late en daardoor moeilijk te betwisten klachten. Het is afhankelijk van de omstandigheden van het geval of iemand tijdig heeft geklaagd.
Onlangs heeft de rechtbank Limburg (ECLI:NL:RBLIM:2020:8069) hierover een uitspraak gedaan. Kort gezegd, ging het om een reparatie van een motorblok, die gebrekkig zou zijn uitgevoerd. Er werd vervolgens schadevergoeding gevorderd. Er zat echter ÊÊn jaar tussen de uitgevoerde reparaties en de eerste keer dat er werd geklaagd. De rechter vond deze periode te lang. Ook kon niet goed worden uitgelegd waarom over het gebrek niet eerder kon worden geklaagd. De schadevergoeding werd daarom afgewezen.
Er moet dus tijdig worden geklaagd.
Gepubliceerd op LinkedIn: 18 november 2020