Dilemma Vrijdag 😎
27 september 2024
𝐖𝐞𝐫𝐤𝐧𝐞𝐦𝐞𝐫 𝐫𝐚𝐚𝐤𝐭 𝐠𝐞𝐰𝐨𝐧𝐝 𝐭𝐢𝐣𝐝𝐞𝐧𝐬 𝐡𝐚𝐚𝐫 𝐰𝐞𝐫𝐤, 𝐨𝐦𝐝𝐚𝐭 𝐝𝐞 𝐥𝐢𝐟𝐭𝐝𝐞𝐮𝐫𝐞𝐧 𝐩𝐥𝐨𝐭𝐬𝐞𝐥𝐢𝐧𝐠 𝐝𝐢𝐜𝐡𝐭 𝐠𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧. 𝐈𝐬 𝐝𝐞 𝐰𝐞𝐫𝐤𝐠𝐞𝐯𝐞𝐫 𝐚𝐚𝐧𝐬𝐩𝐫𝐚𝐤𝐞𝐥𝐢𝐣𝐤 𝐯𝐨𝐨𝐫 𝐝𝐞𝐳𝐞 𝐬𝐜𝐡𝐚𝐝𝐞?
Uitgangspunt is dat een werkgever aansprakelijk is voor schade die is ontstaan tijdens de werkzaamheden, tenzij je als werkgever kan aantonen dat je al het redelijke hebt gedaan om schade te voorkomen. Maar waar ligt de grens?
De kantonrechter oordeelde in deze zaak dat de zorgplicht van de werkgever niet inhoudt dat zij haar werknemers moet instrueren om de lift niet achterwaarts te verlaten in verband met het risico van (onverwacht) dichtgaande deuren. Dit is een zo algemeen (bekend) risico dat van iedere gebruiker van een lift mag worden verwacht dat hij daarop bedacht is en dus zelf de nodige oplettendheid in acht neemt. Geen aansprakelijkheid voor deze werkgever dus.
Maar let op! Als je als werkgever vrij eenvoudig maatregelen kan nemen om de schade te voorkomen, dan wordt wel verwacht dat je deze maatregelen neemt. Zo was er enige jaren geleden een kantonrechter die oordeelde dat dat de werkgever wel aansprakelijk was voor letsel als gevolg van een dichtklappende deur van een koelcel, omdat de werkgever dit had kunnen voorkomen door een deurstop te plaatsen.
TIP 💡!
Een ongeluk zit in een klein hoekje en het gaat te ver om te stellen dat een werkgever ervoor moet zorgen dat een werknemer nooit gewond raakt tijdens het werk. Je moet wel kunnen aantonen dat je al het redelijke hebt gedaan om de schade te voorkomen. Zorg dus dat je altijd kan aantonen dat je risico’s in kaart hebt gebracht en je alle werknemers periodiek op de hoogte brengt van veiligheidsinstructies.
Gepubliceerd op LinkedIn, 27 september 2024