Werkgevers: pas uw eigen klokkenluidersregeling correct toe!
19 mei 2020
Al een aantal jaar heeft iedere werkgever met 50 of meer werknemers de verplichting om een zogenoemde klokkenluidersregeling op te stellen. Deze regeling moet op grond van artikel 27 lid 1 sub m WOR met instemming van de ondernemingsraad worden opgesteld en moet (in ieder geval) een procedure bevatten voor het melden van een vermoeden van een misstand als bedoeld in de Wet Huis voor Klokkenluiders.
Maar, niet alleen het opstellen en hebben van een klokkenluidersregeling is voldoende. Als werkgever moet u uw eigen regeling natuurlijk ook correct toepassen. Dit kreeg recent ook een werkgever van de kantonrechter Amsterdam te horen. De werkgever, een school, had een ontbindingsverzoek ingediend omdat zij afscheid wilde nemen van de conciërge wegens een verstoorde arbeidsverhouding. De kantonrechter wees dit verzoek echter af, onder andere omdat de school niet goed was omgegaan met de melding van de werknemer over racistische afbeeldingen die door een collega waren gepost in een groeps-app. De kantonrechter overwoog dat als de werkgever van begin af aan de melding op de juiste manier had aangepakt, de kans groot was geweest dat het gedrag van de werknemer ook anders was geweest. In dit verband verdiende nog aantekening dat de Klokkenluidersregeling van de werkgever aan werknemer de mogelijkheid biedt om hem naar een vertrouwenspersoon te verwijzen. Vaststond dat werkgever dat niet heeft gedaan. Voor de kantonrechter is aannemelijk dat de werknemer met behulp van een dergelijke vertrouwenspersoon eerder in staat was geweest de situatie op tijd ten goede te keren. Oftewel, de werkgever krijgt het deksel op de neus omdat zij haar eigen Klokkenluidersregeling niet correct heeft toegepast.
Gepubliceerd op LinkedIn, 19 mei 2020